گام دوم در ساخت یک استراتژی معاملاتی (بک تست)
در این ویدیو از معامله گر سه بعدی با گام دوم”بک تست” آشنا می شویم. بعد از آن که قوانین استراتژی تان را نوشتید با یک چالش جدید روبرو هستید از کجا معلوم که این قوانین به ما سود مستمر می رساند؟ فهمیدن این موضوع خیلی کار سختی نیست.
میتوانیم قوانین استراتژی مان را در گذشته بازار بررسی کنیم بعد سودها و زیان هایمان را بنویسیم و ببینیم برنده هستیم یا نه؟ ممکن است پیش خودتان بگویید که نتایج گذشته بازار نمی تواند آینده را تضمین کند! با شما موافقم ولی به هر حال یک چراغ راهی است. وقتی یک استراتژی در گذشته بازار جواب بدهد احتمالاً در آینده نیز جواب می دهد. خیلی بهتراز این است که بدون هیچ بررسی درگذشته بازار و فقط با یک سری قوانین بخواهیم وارد بازار شویم و سرمایه مان را بخطر بیاندازیم. درست مثل این است که یک نفر را با خواندن کتاب های پزشکی و یاد گرفتن آن به اتاق عمل بفرستیم و بگوییم با اطلاعاتی که داری رگ های قلب این مریض را کمی گشاد کن تا به زندگی نرمال خودش برگردد.
متاسفانه آن پزشک اگر بخواهد این کار را کند بیمار را به زندگی ابدی اش برمی گرداند. شما هم میدانید که روزهای اول پزشک ها در دانشگاه ها با جنازه تمرین می کنند.
بعد دستیار جراح های متخصص می شوند و بعد به اتاق عمل می روند. معامله گری نیز تخصص است که موفقیت در آن حتی از جراحی قلب نیز سخت تر است پس لطفا مراحل رشد و تکامل در معامله گری را با حوصله و تمرکز پشت سر بگذارید.
فواید بک تست
1- تسلط به قوانین استراتژی : وقتی در گذشته و در مراحل بک تست به تعداد زیاد مثلاً 100بار استراتژی تان را پیاده کنید حالا دیگر با چشم های بسته هم می توانید دنبال ست شدن قوانین استراتژی تان بگردید و این یعنی قوانین استراتژی تان برایتان به یک عادت تبدیل شده است.
چون هر چیزی که در رفتارمان تبدیل به عادت شود در ادامه آن را بسیار سریع و با کمترین اشتباه انجام
میدهیم.
2- شناخت ماهیت انتظارات در استراتژی : فرض کنید در بک تست مشخص میشود که استراتژی شما در ۸۰درصد مواقع درست عمل میکند و دیگر لازم نیست در انتظار سود های بزرگ باشید و اگر بتوانید با یک سود کوچک نیز از هر معامله خارج می شوید شما در کل برنده هستید.
البته این سودها باید آنقدری باشد که بتواند ۲۰درصد ضرر شما را جبران کند و برایند آن مثبت باشد. یا مثلا استراتژی شما در گذشته بازار هرماه فقط دو سیگنال داده است پس نباید انتظار داشته باشید که استراتژی شما هر روز و هر لحظه سیگنال بدهد.
3- ایجاد دیتای لازم برای مدیریت سرمایه : برای نوشتن برنامه جامع مدیریت سرمایه شما باید تکلیف استراتژی تان در گذشته بازار مشخص کرده باشید و برای ده ها سوال که در ادامه می گوید پاسخی به دست آورده باشید:
اینکه بیشترین تعداد ضررهای متوالی شما چقدر است؟
بیشترین مقدار ضرر های متوالی؟
بیشترین مقدار سود؟
بیشترین مقدار ضرر؟
تعداد معاملات با سود بسته شده؟
تعداد معاملات با ضرر بسته شده؟